Tuesday 7 June 2011

Entri Ketiga : Doorgift



assalamualaikum wbt..jawab sayang,tak jawab dosa :) entry kali ni panjang sikit sebab banyak gambar hehe hari ni aku nak cerita pasal doorgift atau dalam bahasa melayu nye hadiah pintu (serius aku tak tau orang melayu panggil benda ni apa)..eh jap,ke cenderamata/cenderahati?lantak la apa pun kan,asal korang sume paham apa benda aku tengah cakap ni dah la..

bagi aku la,doorgift ni penting jugak la dalam sesebuah majlis tu..kadang2 orang akan ingat wedding kita sebab barang-barang yg kita bagi kat tetamu ni,tapi nak kena make sure barang yang berguna untuk orang ramai lah kan?benda-benda yang orang boleh guna dan simpan,baru la berbaloi belanja duit banyak-banyak untuk beli sume tu kan?korang tak rasa ke kalau bagi sesuatu kat orang tapi orang tak guna/buang?

aku pernah tanya kawan-kawan,apa barang yang sesuai untuk dijadikan doorgift?ada yang jawab tuala kecil,keychain bantal kecil,cawan kecil..segala-gala yang kecil la..entah la,kalau aku yang dapat benda-benda yang aku sebut tadi memang aku bagi kat orang lain je..kalau boleh aku nak bagi something yang memorable untuk orang ingat..bagi makanan pun okay je bagi aku,sebab lebih jimatkan duit kan?yang penting tetamu enjoy makan apa yang kita beri,rasa nak makan,dan lebih penting lagi tak buang atau beri kat orang lain..betul tak?

okay aku sebenarnye dah ada beberapa idea untuk dijadikan doorgift tapi mostly makanan *sigh* entah la,aku tak dapat fikir lagi for the time being,so kalau korang nak tambah idea untuk aku pun sangat lah digalakkan okay?hehe tapi korang kena make sure idea korang tu tak menelan belanja yang banyak tau?pokai aku nanti..haha antara idea yang aku dah ada sekarang ni,korang leh tengok kat bawah ni :

1. cupcakes/muffin/bahulu (tapi aku prefer cupcakes sebab boleh decorate)







2. pasu bunga yang colorful dan unik,so that bila aku bagi tetamu aku boleh simpan dan guna untuk letak bunga atau sebagai bekas untuk display..tapi kena tengok bajet jugak sebab mungkin harga pasu ni agak mahal kan?hopefully aku dapat cari yang sesuai dengan bajet aku nanti











3. cotton candy/gula-gula kapas/gulalir or whatever you call it..hehe aku suka sangat sebab texture dia nampak gebu dan senang dibentuk..idea aku nak jadikan dalam bentuk mcm icecream gitu,nampak texture dia lebih kurang cam icecream jugak hehe..letak dalam cone,wrap dalam plastik..tadaaa done!lagipun warna dia yang colorful,budak-budak mesti suka kan?yang ni memang dah ada dalam list aku,confirm aku buat :)kos pun murah sangat













4. lilin aromatik/miniature sebab nampak cantik sangat sebagai hiasan dan boleh guna jugak at times contoh nye black-out atau untuk suasana romantik kan?sekarang ni dah banyak boleh dapat lilin miniature ni yang cantik-cantik,macam jadi trend jugak lah sekarang bagi lilin ni..hehe tapi harga agak mahal..kalau boleh dapat yang kurang mahal okay kot?apa-apa pun,tengok bajet











5. apam polka-dot..yang best nye pasal apam ni ialah sebab dia nampak gemuk dan gebu,bila makan sedap pulak tu..siap ada inti lagi kat dalam..pastu warna dia yang colorful,nampak sangat menarik di mata aku..harga pun boleh tahan murah *senyum* hehe









6. kaktus..dalam aku duk survey-survey hari tu,jumpa la supplier yang boleh bekalkan pokok kaktus ni dengan kuantiti yang banyak dan harga pun murah..kaktus ni bukan je jenis berduri,yang berbunga pun ada..ada yang batang dia berbentuk kelopak bunga,cantik sangat..tapi aku prefer yang ada bunga,nampak unik..tetamu pun boleh tanam tanda ingatan kan?hehe tapi mak aku cakap idea ni tak relevan..ye ke tak relevan?korang rasa cane?











7. personalized chocolate wrapper..yang ni okay jugak sebab boleh personalize ikut wedding theme atau sama dengan wedding card..tapi harga mungkin agak mahal kot?







pastu bila dah bagi doorgift,takkan nak bagi macam tu je kan?mesti la in packaging..idea aku antara nak guna paperbag coklat yang orang jual goreng pisang selalu guna tu,yang mana sangat 'in' sekarang dan pastinya murah ataupun kotak putih..depends on what kind of doorgift yang aku akan pilih nanti la..tak boleh reveal sekarang,rahsiaaa!!hehe aku pun belum decide lagi mana satu yang aku nak jadikan doorgift,so kat bawah ni pulak contoh packaging untuk dorgift aku nanti















dan seperti kebiasaannya,doorgift tentulah tak lengkap tanpa "thank you" tag kan?aku dah survey sedikit sebanyak,dan so far aku sangat suka dengan hasil kerja GadisJumaat ni..korang boleh pilih nak bentuk scallop atau square..











yang ni pulak aku ambil randomly dari google images..hehe kalau boleh dapat orang yang boleh designkan lagi bagus kan?kalau tengok kat facebook,banyak je orang promote..try lah cari :)











sampai sini je lah dulu untuk hari ni..next entry kita look up for the next important thing okay?kalau nak tau apa dia kena stay tune :)

notakaki: semua gambar kat atas diambil direct dari google image,so tak ada issue copyright kat sini ye?lagipun saya tolong promote,bukan jual :)

11 comments:

  1. aku baca post ko nih bukan penat sebab panjang.tapi sebab fikir mcm mana aku nak kawen nanti kalo panjang gini list barang2nya.haha anyway aku suka konsep sekarang.bagi chocolate sbg gift sebab telur n gula2 tuh dah biasa sgt...

    ReplyDelete
  2. kan?ni asyik bagi telur,gula2,keychain tah pape,sapu tangan kecik..adui boring la..

    ReplyDelete
  3. hai boleh tahu contact supplier untuk pokok kaktus tu tak?

    ReplyDelete
  4. hai boleh tau jgk x supplier utk pokok kaktus 2..nanaishq@gmail.com

    ReplyDelete
  5. mane nak dapat paper cone ek?

    ReplyDelete
  6. nak tahu jugak la supplier utk pokok kaktus tu,tq! dhea_scolly88@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  7. hi.my wedding dah dekat.so nak sgt my doorgift tu kaktus..boleh x bagi suppliier contact no for kaktus tu...tq..
    eija.akmar@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Hi all, kalau berminat untuk jadikan tasbih mini sebagai doorgift majlis perkahwinan anda boleh la jenguk2 link ni ye
    https://www.facebook.com/doorgiftmajlis.tasbih
    Terima kasih

    ReplyDelete
  10. mna nak beli paper bag coklat?

    ReplyDelete